Motorsport med snabba racingbilar och motorcyklar kan vara livsfarligt, vilket har resulterat i många säkerhetsåtgärder. Om en allvarlig olycka inträffar vid tävling ska krisplanen följas med korrekt intern och extern kommunikation. Det är också viktigt att alla fordon som används inom motorsport har rätt utrustning, som belysning och välfungerande bromsar och styrsystem.

Med blixtljus, varningsljus och varningsljusramp kan andra bilister och personer göras uppmärksamma på fordonet för att minska risken för olyckor. Hos Work System hittar du de bästa lösningarna inom bilutrustningar, bilinredningar och service. Här finns också ett stort utbud av tillbehör till varningsljus, som kablage, knappar och infästningslösningar.

App som höjer säkerheten

Tina Thörner är en svensk kartläsare som nått stora framgångar inom rally. Hon kom in i sporten via sin pojkvän och började själv som kartläsare år 1984. Därefter har hon hunnit vinna tre världsmästerskap inom damernas gren. Numera bor hon i Schweiz och arbetar med ett nytt motorprojekt vid namn ”FIA Smart Driving Challenge”.

Projektet innefattar en app som kombinerat med en OSD-läsare samlar in data från körningar, vilket kan ge en körstil med minskade utsläpp och ökad säkerhet på vägarna. Den mäter förarens fokus bakom ratten och ger en säkerhetsscore baserad på hur väl föraren kan koncentrera sig på körningen. Tina Thörner har engagerat flera världsstjärnor i satsningen, bland annat Pontus Tidemand, Johan Kristoffersson, Kevin Hansen och Oliver Solberg. Målsättningen är att utbilda världens bilister så att de kan köra säkrare, smartare och mer miljövänligt.

Vikten av säkerhet

För några år sedan miste en åskådare livet vid ett rally i Monte Carlo, vilket ledde till att arbetet för att stärka säkerheten skärptes ytterligare. Inför Rally Sweden fokuserade Svenska rallyt hårt på att skapa ett tryggt evenemang där alla publikområden höll en hög säkerhetsnivå. Den åskådare som förolyckades stod mycket nära vägen vid ett farligt parti av banan. Det kan dock vara svårt att helt och hållet skydda sig mot sådana typer av olyckor, särskilt då åskådarna är rörliga och kan komma till platsen sent. I rallyn brukar föråkarbilar köra i förväg och kolla säkerheten runt banan, och den sista kör förbi cirka tio minuter innan startfältet anländer. Men om publiken kommer i sista sekund och ställer sig på ett farligt ställe kan allvarliga olyckor inträffa ändå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *