För den som vill livnära sig som utövare av motorsport gäller det att generera intäkter. Att vinna prispengar är så klart högst upp på listan, men konkurrensen är hård och för att bli bäst behöver du tid och tyvärr även kapital.

I den här artikeln kan du läsa mer om motorsport som business och vilka saker som är viktiga att ha i åtanke. Häng med för att lära dig mer om hur du får pengabössan att fyllas snabbare!

Viktigt med detaljer

Det kan kännas onödigt att ägna tid åt små detaljer så som din hemsida eller kanske dekaler på bilen. Faktum är dock att det är just detaljerna som kan göra stor skillnad när det gäller att skapa synlighet. Något som i sin tur innebär mer uppmärksamhet och bättre chanser att hitta investerare eller sponsorer.

Se till att göra bilen eller crossen synlig med rätt dekaler – allt från dekoration till sponsorers logotyper. Tipset är att ta hjälp av en professionell aktör som dekalkit på nätet som är experter på både cross- och endurodekaler till olika modeller. Dekalkits produkter är dessutom tillverkade i Sverige och du kan lita på riktigt bra kvalitet.

Att låta en duktig designer ta fram en snygg logotyp och hemsida är ett smart drag för att väcka intresse kring dig som förare. Var inte feg med att göra dig hörd och låt gärna lokalpressen skriva något reportage mellan varven.

Rätt team

För att generera intäkter vid sidan av jobbet på racing-banan krävs ett ihärdigt arbete och till detta behöver du ett bra team omkring dig. Skickliga mekaniker är en sak, men du behöver även så kallade ”doers”, det vill säga människor som får saker gjorda. Se därför till att hitta samarbetspartners och personer som bidrar med något du själv spontant inte kan få gjort på egen hand.

Det mest optimala är att handplocka ett team som bistår med expertis inom försäljning, PR och marknadsföring.